Сезүү органдары жана анализаторлор

  • 26.01.2025
  • 0
Сезүү органдары жана анализаторлор

 Тагаева Күмүшай, Баткен областынын Кадамжай районуна караштуу Тамаша айылындагы №13 А. Камбаров атындагы орто мектебинин биология мугалими 

Сабактын максаты:

  • окуучулар сезүү органдары жана анализаторлор жөнүндө түшүнүк алышат, ар түрдүү сезүү системаларынын иштөө принцибин  изилдеп, анализдеп түшүнүп маалымат алышат.
  • Сабакта практика жүзүндө көрүшөт жана маалымат алышат, сезүү органдарынын функциясын үйрөнүшөт.
  • Сабакта үйрөнгөнүн,  алган билимдерин турмушта пайдаланышат.

Кызыктыруу (5 мин)

— Балдар, менин колумда эмнени көрүп турасыңар? Мээни кантип сактайбыз? Мастер-класс көрөбүз. Өтүлгөн темаларды «Чынжыр» оюну менен эске  салабыз, топторго бөлүнөбүз (анатомия, физиология, гигиена)

Үй тапшырмасы:

  • топ Б.Б.Б. стратегиясы
билемБилдимБилгим келет
   
   
   

 

  • Вендин диаграммасы менен иштейт.

Сезүү органдары жана анализаторлор

  • Кластер түзүү

Сезүү органдары жана анализаторлор

Максаты: окуучулардын сезүү органдары жана анализаторлор темасына кызыгуусун ашыруу.

Керектелүүчү материалдар:

  • Видео: «Адамдын сезүү органдарынын таанышы»
  • Интерактивдүү такта,  PowerPoint

Процесс:

  1. Сабактын башында сезүү органдарынын түрлөрү жөнүндө кыскача видео көрсөтүлөт.
  2. Окуучулардан видео тууралуу суроолор берилет:
  3. Сезүү органдары болбосо жашоо кандай жүрөрүн көрдүңөрбү?
  4. Сырткы органдарсыз жашаганга болобу?
  5. Ички органдардын сезүү органдарына тийгизген терс таасири кандай?

2.  Изилдөө (15 мин)

Максаты:

Окуучулар сезүү органдарын тереңирээк изилдеп түшүнүү мүмкүнчүлүгүн алышат.

Керектелүүчү материалдар:

  • Лабораториялык жабдуулар
  • Модель: көз, кулак, мурун моделдери, чопо ж.б.

Процесс:

  1. Окуучуларды топторго бөлүп, ар бир топко ар башка сезүү органын изилдөө тапшырмасын берип, чоподо окуучулар макеттерин жасашат.
  2. Топтор лабораторияда иштегендей сезүү органдарынын моделдерин колдонушат.
  3. Орган кандайча иштейт?
  4. Анализаторлор кандай иштешет?
  5. Ар бир топ өздөрүнүн изилдөөсүн калган класска кыскача баяндап берет.

3. Түшүндүрүү (10 мин)

Максаты:

Сезүү органдары жана анализаторлор жөнүндө түшүнүктөрдү тактоо.

Керектелүүчүү материалдар:

  • Презентация
  • Басылган материалдар

Процесс:

  1. Окуучуларга презентация аркылуу сезүү органдарынын жана анализаторлордун негизги функцияларын түшүндүрүү.
  2. Окуучулар менен сезүү табиятына жана иштөө принцибине байланыштуу суроолорду изилдешет:
  3. Эмне үчүн сезүү органдары биз үчүн маанилүү?

4. Кызыктыруу (деталдаштыруу) (10 мин)

Максаты:

Окуучулар жаңы маалыматтарды иш жүзүндө колдонуп, кеңейтүү.

Керектелүүчү  куралдар:

  • Практикалык тапшырмалар
  • Топтук иш тапшырмалары

Сезүү органдары жана анализаторлор

Кроссворд менен иштөө:

  • Ткандар эмнеден түзүлөт?
  • Нерв тканы эмнеде турат?
  • Вегетативдик нерв системасына тиешелүү
  • Адам эмнеси менен сулуу көрүнөт?
  • Башыбызда эмне бар?
  • Кулак бул эмне?

7. Көкүрөктүн айланасы

8. Клетканын жыйындысы эмнеден турат?

9. Жиниң келгенде эмне болосуң?

10. Парасимпатикалык сөздүн шериги?

Процесс:

  1. Окуучуларга чоңураак проблеманы чечүү тапшырмасы берилет, мисалы, кантип ден-соолугуңузду жакшыраак байкай аласыз жана коргой аласыз.
  2. Алар топтордо талкулоону улантат жана сунуштарын класска тартып чыгышат.

5. Баалоо

Максаты: окуучулардын теманы түшүнүүсүн жана билимдерин баалоо.

 Керектелүүчү материалдар:

  • Тест суроолору
  • Эссе жазуу үчүн баракчалар

Жыйынтыктоочу суроолор:

Күтүлүүчү натыйжа:

1. Эмнени көрдүң?

2. Эмнени билдиң?

3. Эмнени байкадың?

  1. Сезүү органдарынын функциялары кандайча иштейт?
  2. Анализаторлор кандай жол менен маалыматты иштетет?
  3. Эмне үчүн адам сезүү органдарын коргоо маанилүү?
  4. Сезүү органдарынын жабыркашына кандай факторлор таасир этет?

Процесс:

  1. Окуучуларга тест суроолору жана эссе жазуу тапшырмасы берилет.
  2. Ар бир окуучу өз жыйынтыктарын көрсөтүп, түшүнүгүн текшерет.
  3. Үй тапшырмасы: 16-пр. Сезүү органдарын окуп келүү жана таблицаны толтуруу.
Бөлүшүү

Комментарийлер