Башталгыч мектепте математиканы окутуунун инновациялык методикасы

  • 06.08.2024
  • 0
Башталгыч мектепте математиканы окутуунун инновациялык методикасы

Математика-окуучулардын логикалык ой жүгүртүүсүн жана көйгөйлөрдү чечүү көндүмдөрүн калыптандыруучу көптөгөн илимдердин жана дисциплиналардын негизи. Башталгыч мектепте фундаменталдык математикалык көндүмдөрдү түптөө өзгөчө мааниге ээ, анткени бул мезгилде балдардын өмүр бою коштоп жүрүүчү предметке болгон мамилеси калыптанат. Лекциялар жана көнүгүүлөр сыяктуу салттуу окутуу методдору илгертен бери математиканы окутуунун негизи болуп келген. Бирок, технологиянын жана педагогикалык ыкмалардын өнүгүшү менен, натыйжалуу жана кызыктуу окутууга багытталган инновациялык методикалар алдыңкы планга чыгат. Бул макалада биз башталгыч класстардын математикасын окутуунун заманбап ыкмалары салттуу ыкмаларды кантип алмаштырарын жана алар материалды тереңирээк өздөштүрүүгө жана предметке кызыгууну арттырууга кандайча жардам берерин карап чыгабыз.

Математиканы окутуунун салттуу ыкмалары

Математиканы окутуунун салттуу ыкмалары материалов  оозеки баяндоо жана бекемдөө көнүгүүлөрүн аткаруу аркылуу мугалимден окуучуга билим берүүгө таянат.

 Лекциялар жана түшүндүрмөлөр

Мугалим жаңы материалды түшүндүрүп, мисалдарды келтирип, андан кийин окуучуларды маселелерди өз алдынча чечүүгө чакырат.

Окуу китеби боюнча иш

Окуучулар көнүгүүлөрдү жана тапшырмаларды аткарып, окуу китеби боюнча иштешет. Мугалим тапшырмалардын аткарылышын текшерип, пикирлерин билдирип, контролердун ролун аткарат.

Жазуу тапшырмалары жана тесттер

окуучулардын билимин текшерүү үчүн тесттер жана тесттик документтер колдонулат, алар мугалим тарабынан бааланат. Бул ыкмалар материалды берүүнүн системалуулугу жана структуралуулугу сыяктуу артыкчылыктарга ээ. Бирок, алардын бир катар кемчиликтери да бар. Мисалы, окуучулар математиканы кызыксыз жана татаал предмет катары кабыл алышы мүмкүн, бул мотивациянын жана окууга болгон кызыгуунун төмөндөшүнө алып келет.

Окутуунун заманбап методдоруна өтүү

Математиканы окутуунун заманбап методдору окуучуларды активдештирүүгө, алардын өз алдынчалыгын жана чыгармачылыгын өнүктүрүүгө, ошондой эле материалды өздөштүрүүнү жакшыртуу үчүн технологияларды колдонууга багытталган. Мына алардын айрымдары:

Оюн технологиясы жана геймификация

Геймификация — бул катышуучулардын катышуусун, мотивациясын жана натыйжалуулугун жогорулатуу максатында оюн элементтерин жана принциптерин оюндан тышкары контекстте колдонуу. Билим берүү чөйрөсүндө геймификация окуучулар үчүн кызыктуураак жана стимулдуураак кылуу үчүн окуу процессине оюн механикасын киргизүүнү камтыйт. Геймификациянын негизги элементтерине төмөнкүлөр кирет: Упайлар жана сыйлыктар: белгилүү бир милдеттерди аткаруу же максаттарга жетүү үчүн окуучулар упай, төш белги, сертификат же башка сыйлыктарды алышат. Бул ийгиликке жетүүгө түрткү берет жана окуу тажрыйбасын кызыктуу жана мотивациялуу кылууга жардам берет. Математикалык оюндар окуучуларга оюн түрүндө үйрөнүүгө мүмкүндүк берет, бул ката кетирүүдөн коркууну азайтып, предметке болгон кызыгууну арттырат. Мындай оюндардын мисалына табышмактар, табышмактар, интерактивдүү тапшырмалар жана математикалык викториналар кирет.

Технологияларды жана санариптик ресурстарды колдонуу

Санариптиктехнологиялардынөнүгүшүменен окуу процессине электрондук окуу китептери, онлайн-платформалар жана интерактивдүү тиркемелер көбүрөөк киргизилүүдө.Булокуучуларга өз убагында жана өз темпинде окууга жана мугалимдерге татаал темаларды түшүндүрүү үчүн ар кандай материалдарды колдонууга мүмкүнчүлүк берет.Мисалы, интерактивдүүвидео сабактаржана симуляторлор абстракттуу математикалык түшүнүктөрдү элестетүүгө жардам берет.

Проблемага багытталган окутуу ыкмалары

Окуучулар математикалык билимди жана логикалык ой жүгүртүүнү колдонууну талап кылган реалдуу маселелерди чечүүгө үйрөнүшөт.Мындаймамилекритикалык ой жүгүртүү жана көйгөйлөрдү өз алдынча чечүү көндүмдөрүн өнүктүрүүгө жардам берет.Окуучуларокуупроцессининактивдүүкатышуучуларыболуп калышат, бул материалды жакшы өздөштүрүүгө шарт түзөт.

Долбоордук окутуу

Долбоордук окутуу окуучуларга математикага байланыштуу топтук долбоорлорду ишке ашырууну камтыйт. Бул изилдөө, презентация, модель түзүү жана башка иш-чаралар болушу мүмкүн. Бул ыкма командада иштөө көндүмдөрүн, ишти пландаштыруу жана уюштуруу жөндөмүн жана теориялык билимди практикада колдонууну өнүктүрөт.

Окутуунун заманбапметоддорунунартыкчылыктарыматематиканы окутуунун заманбап ыкмалары салттуу ыкмаларга караганда көптөгөн артыкчылыктаргаээ.Биринчиден, алар окуу тажрыйбасын интерактивдүү жана кызыктуу кылат, бул окуучулардын мотивациясын жогорулатат.Экинчиден, технологияныжана санариптик ресурстарды колдонуу материалды натыйжалуу өздөштүрүүгө мүмкүндүк берет жана ар кандай билим берүү ресурстарына мүмкүнчүлүк берет.Үчүнчүдөн, заманбапметоддорокуучулардын өз алдынча ой жүгүртүү, көйгөйлөрдү чечүү жана командада иштөө жөндөмдөрүнөркүндөтөт, бул алардын келечектеги өнүгүүсү жана карьерасы үчүн маанилүү.

Жыйынтык

Башталгыч класстарда математиканы окутуунун инновациялык методикасы окуу мүмкүнчүлүктөрүн кыйла кеңейтет жана аны кызыктуу жана натыйжалуу кылат. Алар окуучуларга математикалык билимди өздөштүрүүгө гана эмес, сынчыл ой жүгүртүү, чыгармачылык жана командада иштөө жөндөмү сыяктуу маанилүү көндүмдөрдү өрчүтүүгө мүмкүнчүлүк берет. Бул методдорду окуу процессине киргизүү математикага карата оң мамилени калыптандырууга жана билим берүүнүн сапатын жогорулатууга өбөлгө түзөт деген ишеничтемин..

Шумкарбек кызы Наргиза

Баткен району, «Газ» орто мектеби

башталгыч класстын мугалими

Бөлүшүү

Комментарийлер