Кыргыз тилин кесипке багыттап окутуудагы инновациялык методдор
- 12.07.2013
- 0
(Укук тармагындагыларды кесипке багыттап окутуу)
Бул сабактын иштелмеси укуктук кесипте билим алып жаткан студенттерге жана окутуучуларга арналат.
Сабактын темасы:
Грамматикалык тема: Текст. Текст кантип түзүлөт? Тексттин мүнөздүү белгилери.
Кептик тема: Бажы иши жана контрабанда.
Сабактын максаты: Теманы тереӊ жана кенен түшүндүрүү. Текст кандай түзүлөт? Текст маанилик түзүлүшү боюнча кандай бөлүктөрдөн турат? Чакан тексттерди түздүрүү жана көнүктүрүү. Укуктук терминдерди окуп үйрөнүү менен сүйлөм жана тексттерди түзүүдө стилдик жактан туура байланыштырууга‚ өз оюн эркин түшүндүрүүгө‚ эне тилинде эркин сүйлөп, аны урматтоого‚ патриот болууга тарбиялоо. «Сынчыл ой жүгүртүү» стратегиясынын негизинде кептик тема боюнча, тактап айтканда, бажы иши жана контрабанда деген темада топторго бөлүп, өздөрү каалаган чыгармачылык фантазиясы менен оюн сабакты көрсөтүп беришет.
Сабактын тиби: Практикалык сабак.
Сабактын ыкмасы: Инновациялык метод. РАФТ – технологиясынын негизинде. Оюн ролдору.
Сабактын жүрүшү: а) Уюштуруу иши.
б) Жаӊы сабак. РАФТ – технологиясынын негизинде.
г) Сабакты жыйынтыктап‚ топторду баалоо.
д) Үйгө тапшырма берүү.
Сабактын жабдылышы: Тема боюнча слайддар, скотч, батман, маркер.
Текст жана анын мүнөздүү белгилери. Текст кантип түзүлөт?
Текст — кеп чыгармачылыгынын натыйжасы. Текст түзүүдө адамдардын ар кандай башка чыгармачылык сыяктуу эле белгилүү бир максатты көздөйт. Ал эми анын максаты кептин предмети аркылуу аныкталат. Кептин предмети болуп тигил же бул турмуштук көрүнүштөр эсептелет.
Текст түзүүдө орундуу кайталоо жана орунсуз кайталоо болот. Орундуу кайталоо адамдардын ички сезим туюмдарын – кайгырганын‚ кубанганын‚ чочуганын‚ кептин көркөмдүүлүгүн арттыруу үчүн‚ айтылган ойду тактоо жана бышыктоо үчүн колдонулат.
Мисалы‚ Токточу өмүр‚ токточу өмүр‚ токтой тур‚
Көзүӊ чуӊкур‚ өӊүӊ кансыз‚ сары нур. (А.О.)
— Мына сага! Ме! Арам өлгөн айбан! Мына сага, кутурган ит‚ маӊги баш! — Эдигей ачуусун Каранардан чыгарды. Эмне өкүрөсүӊ, ажыдаар?! Байкап бакыргын, ажыдаар?! (Ч.А).
Орунсуз кайталоо сөз маанилерин жакшы өздөштүрбөгөндүктөн‚ синонимдерди‚ алардын катарларын кепте туура колдоно албагандыктан‚ тил байлыгынын жардылыгынан келип чыгат.
М: Бүгүнкү күндө кылмышкерлердин саны күн санап өсүүдө. Кылмышкерлердин кылмышка барышына эмне түрткү болууда? Кылмышкерлерге кандай чаралар колдоноорун укук коргоочулар ар тараптуу айтышууда, кылмышкерлердин санын азайтуу укук коргоо органдарынын иши.
Бул текстте кылмышкер, укук коргоо деген сөздөр кайра-кайра орунсуз кайталанды. Анын ордунда мааниси жагынан туура келүүчү башка сөздөрдү колдонуу керек эле.
Тексттин маанилүү бөлүктөрүн окуп үйрөнүүдөн мурда ага түздөн-түз байланышта каралуучу тексттин маанилик бүтүндүгүнүн мүнөздүү белгилерин эсиӊерге салабыз.
а) тематикалык бүтүндүк — кептеги айтыла турган негизги ойдун бир темасынын айланасына топтоштурулушу;
б) кептин стилдик өзгөчөлүктөрүнө карата карым- катнашы — тексттин стилинин анын бир түрүнө тиешелүүлүгү‚ же бир түрүнүн басымдуулук кылышы;
в) ойдун биримдиги — кепте айтылып жаткан ойдун ырааттуу түрдөөнүгүшү аркылуу бир бүтүн мазмунду билдирүүчү сүйлөмдөрдүн грамматикалык жактан тыгыз байланыштыгы.
Демек‚ тексттин маанилик бүтүндүгүн стилдик-тематикалык‚ маани жана грамматикалык жактан уюмдашкан сүйлөмдөрдүн тизмеги түзөт.
Айталы, 1. Таш боор‚ мерес кара жер сени да өз койнуна алат го?! Ээй‚ жигиттер‚ оозуӊарга кум куюп алгансыӊарбы? (Т.С.)
2. Урматтуу окурмандар‚ элдик казына болгон элдик оозеки адабиятынын 40 томдугун алып койсоӊуздар‚ бала-чака‚ небере- чөбөрөлөрүӊүздөр үчүн түгөнгүс байлык топтогон болосуздар.
Жогорку сүйлөмдөрдүн топтому текст боло албайт. Анткени бул сүйлөмдөрдүн ар бири өз алдынча турганда гана‚ кандайдыр бир маанини туюндурганы менен‚ тематика-стилистикалык‚ маанилик жана грамматикалык жактан өз ара тыгыз байланышта эмес. Сүйлөмдөрдүн мындай ар түрдүү стилдик‚ маанилик тематикалык жактан бири-бири менен байланышпаган топтомун текст деп атоого болбой.
Эми тексттин бардык талаптарына жооп берген төмөнкү сүйлөмдөргө көӊүл буралы.
— Алыкул Осмонов таланттуу акын болгон. Ал — 1915-жылы азыркы Чүй областынын Жайыл районундагы Каптал-Арык айылында туулган. Кичинесинен жетим калып‚ балдар үйүндө тарбияланган. Кийин мурдагы Фрунзе‚ азыркы Бишкек шаарында окуп‚ билим алган. Алыкул балдар үчүн көп чыгармаларды жазган. Мыкты котормочу да болгон. Ал Шекспирдин‚ Пушкиндин‚ Шота Руставелинин чыгармаларын кыргызчага эркин которгон.
Бул сүйлөмдөрдүн тизмеги маанилик бүтүндүккө ээ жана тексттин талабына жооп берип‚ төмөнкүдөй белгилердин бирдигинен турат:
1. Сүйлөмдөр өз ара тематикалык жактан байланышта. Ошондуктан тексте Алыкул Осмонов‚ анын өмүр жолу жана чыгармачылыгы туурасында айтылуучу ой кыскача‚ бирок ырааттуу берилген.
2. Тексттеги сүйлөмдөр грамматикалык жактан да тыгыз байланышта. Текст стилдик бир бүтүндүккө ээ. Башкача айтканда, ал илимий-публицистикалык стилге тиешелүү. Анткени тексттеги акындын өмүрү‚ чыгармачылыгы жөнүндөгү маалыматтар анын илимий-публицистикалык стилге мүнөздүүлүгүн айгинелеп турат.
3 Текст кептин бир түрүнө — баяндоо түрүнө таандык. А.Осмоновдун өмүрү‚ чыгармачылыгы ырааты менен биринин артынан экинчиси келген кыймыл- аракеттер аркылуу баяндалган.
Тексттин маанилик бүтүндүгү жогорудагы белгилердин бардыгы‚ ойдун структурасы сакталганда гана болот.
Тексттин бөлүктөрү төмөнкүдөй: тексттеги ойдун башталышы‚ тексттеги ойдун өнүгүшү жана тексттеги ойдун аякташы. Тексттеги сүйлөмдөр бири экинчиси менен маанилик, тематикалык жагынан жана грамматикалык түзүлүшү боюнча байланышып‚ тексттеги ойдун маанилик бүтүндүгүн‚ же анын (ойдун) структуралык бирдигин түзүп турат.
Тексттеги айтылуучу негизги ойду‚ анын темасын аныктай турган‚ же алардан кабар берүүчү алгачкы сүйлөм же сүйлөмдөр ойдун башталышы деп аталат. Теманын маанисин андан ары тереӊдетүү менен‚ аны кеӊейтүү, өрчүтүп-өнүктүрүү максатында башталыштан кийин келүүчү сүйлөмдөр тексттеги ойдун өнүгүшү деп аталат.
Тексттеги айтылып жаткан окуя‚ көрүнүш, ар кандай кубулуштар туурасындагы ой- кортундуларды жыйынтыктоочу акыркы сүйлөм же сүйлөмдөр тексттеги ойдун аякташы деп аталат.
Текст. Текст кантип түзүлгөндүгү тууралуу маалымат алдыӊар.
Эмесе бүгүнкү сабакты андан ары улантсак. Сабакты сынчыл ой жүгүртүү стратегиясы менен өтөбүз. Тактап айтканда, оюн сабагы.
Сынчыл ой жүгүртүү маалыматты кабыл алуудан башталып чечим чыгаруу менен бүткөн татаал процесс‚ идеяларды‚ ресурстарды комбинациялоонун (айкалыштырып колдоно билүү) жана интеграциялоонун (киргизип жайылтуу)‚ түшүнүктөргө жаӊы маани берүүнүн татаал процесси. Сылык скептицизмдин чектүүүлүшү менен идеяларды кабыл алуу.
Сынчыл ой жүгүртүүнүн структурасы психологдордун ою боюнча, таанып билүүнүн үч стадиясын камтыйт: чакыруу стадиясы‚ маӊызын түшүнүү стадиясы‚ ойлонуу стадиясы. Бул стадиялар сабакта ар кандай болушу мүмкүн‚ бирок теманы ачууну ушул стадиялар аркылуу жүргүзүү зарыл. Чакыруу стадиясында өтүлө турган сабактын темасы тууралуу айтылат. Мисалы: бажы, контрабанда дегенди кандай түшүнөсүӊөр? Ушул сыяктуу суроолорду берсек болот. Студент өзүнүн билгенин айтып берет. Студент өз оюн эркин айтууга укуктуу.
«Сынчыл ой жүгүртүүнүөстүрө турган окуу жана жазуу» программасын Джинни Стил‚ Курт Мередис‚ Чарльз Темпл түзгөн. Анын негизинде тандалып алынган сынчыл ой жүгүртүүнүн эффективдүү ыкмаларын жана жолдорун көптөгөн мамлекеттердин билим берүү системасында колдонуп келе жатышат. Сынчыл ой жүгүртүүнүөстүрүүдө окуу чөйрөсүн түзүү зор мааниге ээ. Чөйрөнү түзүү процессинин маанилүү мүнөздөмөсү болуп стереотиптерди бузуу‚ ойлонууга атайын убакыт бөлүп берүү‚ идеянын ар түрлөрүн кабыл алуу болуп эсептелет.
Бүгүн биз сабакта колдоно турган стратегия РАФТ- технологиясы .
РАФТ төмөнкүдөй чечилет. Роль — Аудитория — Форма – Тема .
РАФТ процедурасы студенттердин чыгармачыл жазма иштеринин түрүн, башкача айтканда, текст түзүүнү‚ чыгармачыл жөндөмдүүлүгүн жана башкаларды үйрөтүүнү негиздейт.
Стратегиянын кадамдары: 1) Теманы тандоо. 2) Ролду тандоо. — Сен кимсиӊ? Сен кайсы ролду ойнойсуӊ? Текст кимдин атынан түзүлөт? 3) Аудиторияны тандоо. Сен кимге айтып бересиӊ? Сенин айтканыӊ кимге даректелет? Текст кандай аудиторияга даректелет? Бул аудиториянын кандай өзгөчөлүктөрү бар? 4) Форманы тандоо. Формасы (кандай? кайсы формада?). Сен кантип сүйлөйсүӊ? Айткан чыгармаӊдын тону кандай болот? 5) Темасы (эмне жөнүндө?). Сен конкреттүү эмне жөнүндө айтып бересиӊ? Чакан эссе жазуу.
Студенттер каалаган ролду тандап, берилген убакыттын ичинде даярданып‚ андан кийин аткарып беришет. Мисалы‚ соттун‚ мугалимдин‚ журналисттин‚ актердун‚ адвокаттын жана башкалардын ролун аткарууга болот. Сабак күндөгү сабактан өзгөчөлөнөт да‚ топторго бөлүнгөндүктөн атаандаштык пайда болуп, сабак жандуу жана кызыктуу өтөт.
РАФТ – технологиясы сын ой жүгүртүүнүөстүрө турган окуу жана жазуу программасы. РАФТ процедурасы аркылуу студенттерге чыгармачыл жазма иштердин ар кандай түрүн үйрөтүү. Бул стратегияда ойлонууга убакыт берилет‚ ар бир ой баалуу болуп‚ көптөгөн ассоцияларды‚ пикирлерди эркин айта алышат жана ойлонтууга мажбурлайт.
Стратегиянын кадамдары
1)Теманы тандоо
2) Ролду тандоо‚ сен кимсиӊ? Сен кайсы ролду ойнойсуӊ? Текст кимдин атынан түзүлөт?
3) Аудиторияны тандоо. Сен кимге айтып бересиӊ?
4) Форманы тандоо. Формасы кандай? Кайсы формада?
5) Тема. Темасы эмне жөнүндө? Конкреттүү эмне жөнүндө сүйлөйсүӊ?
Беш мүнөттүк эссе жазуу.
Кыскача мазмуну: Белгилүү стилде дилбаян‚ текст жазууну үйрөнүү.
Образы: Бир актердун театры.
Мугалим бажы иши жана контрабанда жөнүндө түшүнүк ала турган чакан тексти студенттерге таратып берет да, окуп түшүнүүгө убакыт бөлүп берет. Убакыт бүткөндөн кийин, бажы, контрабанда тууралуу эмне билдиӊер деп суроо узатат, студенттер жооп беришет, чогуу бышыкташат.
Мугалим алдын-ала маалымат алып келүүүчүн күн мурунтан тапшырма берип койсо болот. Студенттер бир‚ эки деп санашып, эки топко бөлүнүшөт. Студенттер кеӊешип, каалаган ролду‚ теманы‚ кандай формада өтөөрүн тандашып айтышат‚ мугалим алардын айткандарын доскага жазып турат. Даярданууга убакыт бөлүнүп берилет. Биринчи топ: 1-роль. Соттун ролун тандашты. 2-тема. Темасы кылмышкерди аныктоо. 3-форма. Сот процесси формасында. 4-аудитория. Сот залы. Экинчи топ: 1. Телеберүүдөгү журналисттин ролун көрсөтөт. 2. «Коом билгиси келет» укуктук суроо-жооптор. 3. Формасы тегерек стол. 4. Аудиториясы телекөрүүчүлөр‚ эл‚ коом. Берилген убакыттын ичинде кайсы топ даяр болсо өз ролдорун көрсөтүшөт. Убакытты мугалим көзөмөлдөп турат. Убакыт берилет. Экинчи топ биринчи даяр болгондуктан биринчи көрсөтүүгө туура келет.
Үйгө тапшырма:
Бүгүнкү сабакта катышкан укук терминдерин окуп түшүнүп‚ аларды катыштырып текст түзүп келгиле.
Бул сабакта колдонулган методдун маӊызы‚ студенттердин өздөрүнүн же болбосо‚ мугалим менен студенттердин биригип‚ өз ара мамилесинин сүйлөшүү‚ акылдашуу‚ дискуссия жүргүзүү‚ өз ара көмөктөшүү жолу менен маселени чечиши‚ теманы толук ачып керектүү материалдарды билип алышында. Интерактив деген англис сөзү — өз ара аракеттенүү (взаимодействие) деген маанини билдирет. Демек ‚ интерактив биргелешкен жемиштүү‚ натыйжалуу эмгекке багытталган иш усулу. Диалог бул жерде мугалим менен студенттин ортосунда эмес‚ студент менен студенттин ортосунда кызуу жүргөндүгү менен айырмаланат. Алар ар бири тандап алган ролду ачып берүүгө‚ ошол ролду кызыктуу аткарууга аракеттенишет. Мугалимдин монологу үстөмдүк кылбайт. Тескерисинче студенттер үзгүлтүксүз алака-катышта болуп (общение) өз ара жардамдашуу ишке ашат. Жогоруда көрсөтүлгөндөй, студенттердин тандап алган ролдоруна жараша баарлашуу‚ сүйлөшүү‚ лидерлерди даярдоо ишке ашат да чыгармачылык жөндөмдүүлүктөрүн көрсөтө алышат. Сүйлөшүүлөрдүн натыйжасында сөз байлыктары калыптанып‚ эне тилинде эркин сүйлөөгө мүмкүнчүлүк түзүлөт.
Ж.ИБРАИМОВА, КМЮАнын МРДТ жана ЛТБнын улук окутуучусу
Комментарии