Муун жана анын түрлөрү
- 12.04.2024
- 0
Сабактын тиби: көнүгүү, машыгуу сабагы.
Сабатын формасы: сабак-машыгуу
Сабактын өтүү методу: интерактивдүү, көрсөтмөлүү ж.б.
Жабдылышы, керектелүүчү каражаттар: окуу китеби, слайд, таркатма материалдар
Сабактын жүрүшү. Уюштуруу:
– Саламатысыңарбы балдар! Бардыгыбыз китеп, дептерибизди алып сабакка даяр болобуз.
Жагымдуу маанай түзүү.
– Бул эмне? Туура, белек. Мунун ичинде эмне бар деп ойлойсуңар?
Окуучулар ойлорун айтышат.
– Ушул белекти кимге бергиңер келет?
Окуучулар ойлорун айтышат.
– Азаматсыңар балдар, белек алуу жана белек берүү кандай жакшы ээ? Силердин белегиңер дайыма ата-энеңерди кубантып жүрө берсин.
– Бул белектин ичинде балдар “5” жана “4”деген баалар катылган. Бүгүнкү сабакта ушул белектерди алып, ата-энелерибизди кубанталы.
- Өтүлгөн теманы бышыктоо.
Азыр, балдар, биз силер менен зипгрейд аркылуу тест аткарып, өтүлгөн темаларды кайталап алалы.
- Жоон үндүүлөр кайсылар?
А) о,э,ы,и Б) а,о,у,ы В) ө, ү, у,э В) а, о, э, ө
- Берилген сөздөрдөн жалаң кууш үндүүлөр катышкан сөздөрдү тап.
А) каардуу Б) аймак В) кичүү Г) сурак
- Берилген сөздөрдөн жалаң жумшак үнсүз катышкан сөздөрдү тап.
А) жалбыз б) жалбырак В) жакшы Г) жардамчы
- “С “ тамгасы алфавиттин кайсы катар номеринде турушун аныкта.
А) 12 Б) 18 В) 19 Г) 20
- “Кызыктуу” деген сөздө канча тамга, канча тыбыш бар?
А) 8 тамга, 8 тыбыш Б) 8 тамга, 7 тыбыш
В) 7 тамга, 7 тыбыш Г) 7 тамга, 8 тыбыш.
3. Жаңы теманы түшүндүрүү
Доскага сөздөрдү жазуу.
Ас-ман, о-куу-чу, би-лим, му-га-лим , ки-теп, мек-теп.
– Бул сөздөрдүн жазылышынан эмнени байкадыңар?
– Туура, балдар, сөздөр муунга ажырады.
– Муун деген эмне? Эсиңерде барбы?
Окуучулар ойлорун айтышат.
Сөздөгү бир ыргак менен айтылган бир же бир нече тыбыш муун деп аталат.
- Сөз бир же бир нече муундан турат.
- Сөздө канча үндүү болсо, ошончо муун болот. Мисалы: ак, нан, эт, сөз, бир ж.б.
- Сөздөгү я, ю, е, ё, ёо, юу тамгалары жана созулма үндүүлөр гана бир муунду түзөт: сы-я, бо-ёк, чо-юн, тоо, суу ж.б.
Сөздөрдүн муунга ажыратылышы
Бир муундуу сөздөр муунга ажырабайт. Мисалы: суу, ээн, топ, жар, склад, взнос.
- Эки үндүүнүн ортосуна келген бир үнсүз тыбыш экинчи үндүүгө кошулуп, муунга ажырайт. Мисалы: ке-ре-бет, те-мир, то-гуз, ба-ла, ре-зи-на.
- Эки үндүүнүн ортосуна эки үнсүз тыбыш келсе, эки жакка бөлүнүп ташылат. Мисалы: пар-та, кол-хоз-чу, кур-даш-тар, иш-мер.
Муундун түрлөрү
- Ачык муун. Жалаң гана үндүү тыбыштан же үнсүз менен башталып үндүү менен аяктайт. Мисалы: а -п а, а -т а , э -ж е
- Жабык муун. Үндүү менен башталып, үнсүз тыбыш менен аяктайт. Мисалы: ат, от, эт, өт
- Туюк муун. Үнсүз менен башталып, үнсүз менен аяктайт. Мисалы: мек-теп, бал-дар
Бышыктоо. Балдар, биз сабакты бышыктоо үчүн үч топко бөлүнүп алсак.
1-топ «Ачык муун», 2-топ «Жабык муун», 3-топ «Туюк муун».
1-тапшырма. 252-көнүгүү. Ар бир топ 2 сүйлөмдөн алып, муунга ажыратабыз.
2-тапшырма. Аквариум (ар бир топко бутылкага суу куюлуп, ичине жазуулар салынып берилет). Ар бир топ бутылканын ичиндеги сөздөрдү муундун түрлөрү боюнча аныкташат.
Физминутка
3-тапшырма. Аналогиялык тапшырмалар. Окуучуларга окшоштук боюнча тапшырмаларды берүү.
1-топ. Алма: тоголок
А) топ: тоголок
Б) чара: тоголок
В) шакек: тоголок
Г) коон: тоголок
2-топ. Нота: до
А) ай: август
Б) ай: март
В) ай: январь
Г) ай: декабрь
3-топ. Курут: сүзмө
А) алма: варенье
Б) томат: помидор
В) камыр: манты
Г) төшөк: кебез
4-тапшырма
Макал-лакаптардын муундарга туура ажыратылышын текшерип, каталарын оңдоо
1-топ
Ак-ыл-ы ба-р би-лим-ди сам-а-йт, а-кыл-ы жок ки-йим-ди са-май-т
2-топ
Таз-а аб-а жу-тк-у-ң ке-л-се – эр-те тур, т-аза өм-үр сү-рг-үң ке-лс-е – эм-ге-к кы-л.
3-топ
Ме-кен-ди-н ка-ды-ры, баш-ка жа-кт-а бил-и-нет.
5-тапшырма
Жекече иштөө. Төмөнкү сөздөр аркылуу муундардын түрлөрүнө мисал жазабыз.
Кызыл түс — үндүү тамга, көк түс — үнсүз тамга.
Жыйынтыктоо
- Муун жөнүндө жалпы маалымат алдык.
- Кыргыз тилиндеги муундун түрлөрү: ачык, жабык, туюк.
Ар бир муундун түрлөрүнө мисал келтирдик.
Күтүлүүчү натыйжалар жана окуучулар ээ болуучу компетенттүүлүктөр:
Окуучулардын ишмердигин баалоо: формативдик баалоо.
Үйгө тапшырма. 255-көнүгүү. Сөздөрдү көчүрүп, катар келген үнсүздөрдү муунга ажыраткыла.
Айзада Райымкулова, Кемин районунун Өмүрзак Коңурбаев атындагы Самансур жалпы билим берүү орто мектебинин кыргыз тилчи мугалими
Комментарийлер